Nieuws


De Nederlandse Metaal Dagen - Automatiseren van werkvoorbereiding: dit zijn de ICT-ingrediënten die je als metaalbewerker nodig hebt

Automatiseren van werkvoorbereiding: dit zijn de ICT-ingrediënten die je als metaalbewerker nodig hebt

In de metaalbewerkingsindustrie heeft vergaand geautomatiseerde werkvoorbereiding de toekomst. Maar hoe pak je dat aan als vooruitstrevende metaalbewerker? Welke ICT-ingrediënten heb je nodig om dit proces technisch voor elkaar te krijgen? Wim Dijkgraaf, CEO van de Quotation Factory, helpt je alvast op weg in een tweedelig artikel. In dit eerste deel doorloopt hij de drie stappen van werkvoorbereiding en de vraagstukken die daarbij horen.

 

Het is alweer 22 jaar geleden dat ik als trainer van business-analisten een makkelijk toe te passen boekje schreef over hoe je op een goede manier eisen en wensen beschrijft. Zodat plannen en projecten daadwerkelijk rendement opleveren en niet voortijdig sneuvelen. De uiteindelijk titel luidde: Begin bij het eind. Het boekje bestond uit slechts drie hoofdstukken:

1. Wat wil je?

2. Wat kun je?

3. Wat krijg je?

Bijzonder genoeg zou je het werkvoorbereidingsproces van een metaalbewerker ruim twee decennia later precies hetzelfde kunnen indelen:

 

Stap 1: wat wil jouw klant?

Essentieel is dat je er als metaalbewerker naar streeft dat je volledig automatisch de input van de klant kunt analyseren. En dat je op die manier kunt vaststellen wat de klant precies vraagt en welk kwaliteits- en precisieniveau hij verlangt. Waar metaalbewerkers decennia geleden een schetsje op papier voldoende achtten om mee te werken, is het vandaag de dag steeds normaler dat je als metaalbewerker eisen stelt aan de kwaliteit van de input van de klant. Sterker nog: anno 2023 zou je als metaalbewerker geen genoegen meer moeten nemen met een 2D-model; je zou alleen nog maar 3D moeten accepteren. Daarbij zou dat 3D-model ook voorzien moeten zijn van Product and Manufacturing Information (PMI). Helaas is het nog heel gebruikelijk dat deze informatie geen onderdeel is van het model. In plaats daarvan

leveren klanten de PMI aan in een los PDF-document. Het nadeel daarvan is dat het heel arbeidsintensief is om dit te analyseren en handmatig te verwerken in de diverse CAM-programma’s en -systemen.

 

Stap 2: wat kun jij als metaalbewerker?

Zodra je weet wat jouw klant wil, kun je die vraag vergelijken met wat jij als metaalbewerker kunt leveren. Stel jezelf in elk geval de volgende vragen:

1. Kan ik de gevraagde metaalsoorten verwerken?

2. Kan ik de gevraagde vormen van de ruwe materialen (zoals platen, buizen en profielen) verwerken?

3. Kan ik de gevraagde dimensies verwerken? Met andere woorden: zijn de producten niet te groot of te

klein voor mij?

4. Kan ik de gewenste precisie leveren?

5. Heeft mijn machine de juiste toolset om dit te maken?

6. Wat ik zelf niet kan, kunnen mijn partners dat?

 

De klant vraagt meer dan het product alleen. Zo wil hij dat jij het product levert binnen een bepaalde termijn. Daarnaast mag het niet meer kosten dan een bepaald (lees: marktconform) bedrag. Om deze leverdagen en kosten te kunnen schatten moet je aanzienlijk meer gaan rekenen.

 

Stap 3: wat krijgt de klant?

Als jij als metaalbewerker werk hebt uitbesteed, moet je vaststellen of jouw leverancier heeft geleverd wat je hebt gevraagd. Daarnaast wil jouw klant bewijs zien dat wat je levert daadwerkelijk is wat hij heeft gevraagd. Gaat het bijvoorbeeld om afmetingen, toleranties en precisie, dan is het gebruikelijk dat jij als metaalbewerker gedurende het productieproces diverse metingen uitvoert. De meetrapporten kun je als bewijsmateriaal gebruiken.

Jouw klant kan ook verlangen dat je kunt aantonen dat je daadwerkelijk de materiaalkwaliteit levert die hij heeft gevraagd. In dat geval is het gebruikelijk dat je certificaten overhandigt die dit laten zien.

 

Tenslotte wil je als metaalbewerker aantonen dat je betrouwbaar bent in het nakomen van afspraken. Daarom is het steeds belangrijker dat je beschikt over KPI’s die laten zien of je de overeengekomen levertijden opvolgt, hoe frequent machines uitvallen, hoeveel procent van jouw producten kwalitatief afvallen en of je je houdt aan de prijsafspraken.



Ouder Nieuws